Kitap Tanıtımı #105 Tirende Bir Keman

tirende bir keman

“Bu memleketin sarhoşu bile Yasin’i ezberden okur. Ne sandınız ya. Adam içiyor ama adamlıktan çıkmadı ya. Allah affetsin. Kötü bir alışkanlık. Haram. Ama tövbe kapısı açık. Cenab-ı Hak Gani Bey’e de tövbeyi nasip eder, böyle merhametli adam.”

Her zamanki gibi Dergâh yayınlarından çıkan son Mustafa Kutlu kitabı Tirende Bir Keman. İlk baskısını 2015 Ocak ayında yapmış. Bana Nisan ortalarında okumak nasip olmuştu. Defalarca burada farklı Mustafa Kutlu kitaplarından bahsettiğime göre, kendimi bir nevi sadık Kutlu okuyucularından ilan edebilirim.
Mustafa Kutlu hayranları bilirler ki; onun hikayelerini okumak nefes almaktır. Belki burada “nefeslenmek” tabirini kullanmam daha doğru olurdu. Zira kitap okuyan bir kısım insanoğlunun ölümüne değin süregidecek olan okuma serüveni içerisinde, soluklandırır tabir-i caizse Kutlu kendisini sevenleri kitaplarıyla. Ben de ne vakit onun kitaplarını okusam hissettiğim şey tam da bu oldu.

Yaşayan hikaye yazarları arasında sağlam bir yeri olduğunu düşünüyorum kendisinin. Ve bir de yazmak için yazmıyor, hep bir amacı var alt metinlerde. Bunu fark etmek ekstra bir gıptaya neden oluyor bende. Derdi olan insanları seviyorum.
Güya bu kez Mustafa Kutlu okumanın neye benzediginden bahsetmeyecektim.🙂

Kitaba dönecek olursak. Pek çok kişi belki ilk etapta ismine takılmıştır. Oysa Mustafa Kutlu’nun tüm diğer kitaplarında geçtiği gibidir kitabın ismindeki şaşırtan durum. Evet Mustafa Kutlu için “tren” hep “tiren”dir tüm kitaplarında. Türkçe’ye sonradan monte edilen kelimelerin bir kısmında olduğu gibi “tren”kelimesinde de sorunlar vardır. İki sessiz harfin yanyana kelime başında bulunma durumu. Bir de yazıldığı gibi okunduğuna inanılan dilimizin böğrüne saplanan bir hançerdir tren kelimesi bir nevi. Tren yazar, tiren okuruz. Bana kalırsa Mustafa Kutlu bunu bilinçli olarak yapmıştır.  Konuşulmasına vesile olmuştur neticede.

Tirende Bir Keman 152 sayfadan oluşuyor. Kemanî Kenan’ın Semiramis ile evliliği, ardından Semiramis’in ünlü bir ses sanatçısına dönüşmesi ve oğulları olması. Devamında şöhret ve şaşaaya kendini kaptıran Semiramis’in oğulları Sadullah ile Kenan’ı terk etmesi ile devam ediyor. Kenan Anadolu’nun farklı şehirlerinde oradan oraya sürükleniyor oğlu küçük Sado ile birlikte. Ve derken zamanla Kars’tan Haydarpaşa’ya gidip gelen tirenlerde keman çalarak geçimini sağlamaya başlıyor.

Tüm diğer hikayelerindeki gibi yer yer çok az gülümsetse de okurunu, bu hikayenin bütünü biraz hüzünlü. Ve bolca Türk sanat müziği içeriyor. Öyle çok şarkı ismi geçiyor ki icerisinde, geçiyor dediysem öyle sadece ismi değil. Bestecisi kim, güftecisi kim tek tek yazılmış. Okurken pek çoğunu ben de dinledim.
Hikaye çok hızlı ilerliyor. Karakterler, mekanlar, ve hatta Kenan ve Sadullah bile dörtnala koşturuyor kitap boyunca. Hikaye Yeşilçam’dan fırlamış bir dram filmi havasında. Ben Mustafa Kutlu ne yazsa okurum diyenlerdenim şahsen. (Sonbaharı iple çekenlerdenim. Bu yıl şaşırttı gerçi Ocak ayında çıkararak🙂 )Bu nedenle bunu da okumanızı tavsiye ederim. Ama yine de şunu söylemeden bitiremeyeceğim sözlerimi. Mustafa Kutlu’nun daha çok beğendiğim kitapları var. Mavi Kuş, Beyhude Ömrüm, Yoksulluk İcimizde gibi.

Ama yine de okuyun, mendillerinizi de hazır ederek. Hatta isterseniz “Neyleyim köşkü neyleyim sarayı” eşliğinde ya da “Kapıldım gidiyorum bahtımın rüzgarına” ile…

 

About zehrasunay

1979 doğumlu, evli ve iki kız çocuğu annesi, Niğde-Bor'da yaşayan bir bilgisayar öğretmeni. https://zehrasunay.wordpress.com
Bu yazı Okudukça içinde yayınlandı ve , , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Kitap Tanıtımı #105 Tirende Bir Keman için 2 cevap

  1. kitap2013 dedi ki:

    Zehra cok güzel anlatmışsın

  2. Esra dedi ki:

    Kitabi simdi okuyup bitirdim. Baskalari ne dusundu kitap hakkinda diyip soyle bi google aramasi yaptim. Yorumlamanizi begendim. Bi kac saatte surukledi bitirtti kendini. Tavsiye listesinde olmali.

Siz de bir şeyler yazmaz mısınız?

