Kitap Tantımı #52 Sultanı Öldürmek

SULTANI ÖLDÜRMEK

Yazar:Ahmet Ümit  

 “Biri sizi cinayet işlemekle suçladığında deliller bulur, tanıklar gösterir, bunun bir iftira olduğunu kanıtlamaya çalışırsınız, ama sizi itham eden kişi, bizzat kendinizseniz, ne yaparsınız?”

Sultanı Öldürmek, yukarıdaki cümle ile başlıyor. Everest yayınlarından Nisan 2012’de çıkmış ve toplam 517 sayfa. Yine oldukça sürükleyici bir Ahmet Ümit kitabı. 2 ay kadar önce Feridun Emecen’in Fetih Ve Kıyamet isimli kitabını okumuştum. Bunun üzerine Ahmet Ümit’in son kitabını okumak daha da güzel oldu diyebilirim. Kitap bir polisiye roman olmasına rağmen içerisinde oldukça uzun bölümlerini tarihi konulara; İstanbul’un fethine ayırmış. Anca şunu söylemeliyim ki bu bölümleri hiç sıkılmadan severek okudum.

Kitabı aslında iki bölümde değerlendirebiliriz. İki ana karakter var; bunlardan biri Müştak Serhazin. Orta yaşlarını henüz geride bırakmış, içine kapanık, 21 yıl önce hayatının aşkı olan meslektaşı Nüzhet tarafından terkedilmiş bir tarih profesörü. Müştak’ın zaman zaman yaptıklarını hatırlayamama olarak tanımlayabileceğimiz bir hastalığı var ve bu hastalığının ismi Psikojenik Füg. Diğer ana karakter ise Müştak’ın tam zıddı dünyayı fethetmeyi kendine ideal edinmiş bir padişah ; II Mehmed.

Roman Müştak’ın yine bir unutma krizi yaşamasının ardından kendine geldiğinde 21 yıldır kendisini arayıp sormamış olan aşkı Nüzhet’i Şişli Hanımefendi sokaktaki darisesinde öldürülmüş olarak bulmasıyla başlıyor. Kitap boyunca Müştak hem kendisinden şüpheleniyor katil olarak, hem de Nüzhet’in üzerinde çalıştığı “baba katilliği” ile ilgili tarihi bir tezden dolayı bir çok insandan şüpheleniyor ve komiser Nevzat ile birlikte cinayeti çözmeye çalışıyor.

Kitabın sonu ise biraz sönük geldi bana, insan daha farklı bir son bekliyor okurken, katil ve cinayetin işlenme sebebi bu kadar sıradan olmamalıydı dedim ben. Yine de Ahmet Ümit’in diğer kitapları gibi okunmaya değer son derece sürükleyici bir eser olmuş.

Yalnız şunu  belirtmeliyim ki, kitabı okumadan önce arka kapak yazısını ve tanıtım videosunu iyi ki izlememişim. Çünkü bütün sürpriz orada yazılmış🙂 Okumayı düşünüyorsanız siz de arka kapaktan ve videodan uzak durun… Ben de bu sebeple buraya aktarmıyorum…

Kitaptan altı çizilesi bir kaç cümle;

‘”Şahane bir aşk, çoğu zaman harcanmış bir hayat demektir.”

 “Tarih geçmişteki gerçek midir? Geçmişi yorumlayan bilim insanlarının yazdıkları mı? Hangisi?

 “Beni sevenlerimden koruyun, düşmanlarımla nasıl olsa başederim.”

“Bu ülkede o kadar çok kutsal vardı ki, insanı insan yapan o sıradan değerlere pek yer kalmıyordu.”

“Roller sadece oyuncular için değildir. Modern toplumlarda hepimizin bir rolü vardır. İster benimseyelim ister benimsemeyelim, hepimiz dikte ettirilen rolü sonuna kadar oynamak zorundayız… Çoğu zaman mutluluğumuzu yitirmek pahasına olsa da o rolün dışına çıkamayız. Çıkarsak hem kendi düzenimiz hem de toplumun düzeni bozulur.”

  “Tarihini bilmeyen, kendini bilmez. Kendini bilmek istiyorsan önce bu toprakların tarihini öğren. Çünkü kendini bilmeyen sorumluluklarını da bilmez.”

 

 

About zehrasunay

1979 doğumlu, evli ve iki kız çocuğu annesi, Niğde-Bor'da yaşayan bir bilgisayar öğretmeni. https://zehrasunay.wordpress.com
Bu yazı Okudukça içinde yayınlandı ve , , olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin.

Kitap Tantımı #52 Sultanı Öldürmek için 3 cevap

  1. tarihistan dedi ki:

    Ahmet Ümitin kitabını ben de okudum. ANcak sizin kadar iyimser değilim. Zira kitap normal bir cinayetle başlamasına rağmen Osmanlı padişahlarının baba ve oğullarına yönelik hukuki ve örfi kanunlarla belirlenmiş alana da gönderme yaparak güya aynı kefeye koymaya çalışıyor!

  2. zehrasunay dedi ki:

    Cinayet cinayettir diye düşünüyorum ben bunun hukuki, örfî kanunu da olmamalıdır… Osmanlı tarihine kutsal, dokunulmaz gözle bakanlardan değilim, aynı şekilde padişahları da kutsal ve her yaptıkları doğrudur şeklinde değerlendirmiyorum…

  3. Ng dedi ki:

    Kitaba henüz başladım…1/4 ünü okudum.Kurgu daha farklı kaleme alınabilirdi.Bir şeyleri eksik.Yavan kaçan bir şeyler var.

Siz de bir şeyler yazmaz mısınız?

