Kitap Tantımı #68 Beyhude Ömrüm

541107_10151501210487141_1617484818_nBEYHUDE ÖMRÜM

Yazar: Mustafa Kutlu

Mart ayı sonunda okumuştum bu kitabını Mustafa Kutlu’nun, yazamamıştım bir türlü fırsat bulup, ancak bu zamanaymış kısmet.

Şimdiye kadar okuyup da sevmedim dediğim Mustafa Kutlu kitabı yok ama bunun yeri ayrı. Bana rahmetli dedemi-annemin babası-hatırlatıyor hikaye. Köy hayatını anlatıyor. Kitapta ismi hiç telaffuz edilmeyen baş karakter şu sözlerle ana hikayeye girizgah yaptırılıyor;

“Yahu nasıl anlatsam. İşte böyle ekinden köyden, oğlandan uşaktan, yazıdan yabandan; baktıkça fikrime düşen şeyle ile eğlenip dururken…

Sırtımı ahlatın gövdesine dayamış cigara fosurdatırken…

Birden ıslak kayayı görüverdim.

Birden deyişim lafın gelişi, ıslak kaya orda ben beni bildim bileli var.

Var ama bu defa görüşüm başka.

Gözlerime dolan cıgara dumanları arasında bir daha, bir daha bakıyorum.

Yahu bu kayada ne var?

Ne oldu şimdi bana?”

Ve macera başlıyor o ıslak kaya bin bir emek ile günlerce uğraşılarak kırılıyor ve suya kavuşuluyor. Bozkırın ortasında yemyeşil bir bahçe inşa ediliyor, farklı memleketlerden farklı meyve fidanları dikiliyor, kıskananlara inat bahçe ve ağaçlar büyüyor, nar ağacına hasret… Bir o gelişmiyor.

Ardından gel zaman git zaman insanlar Anadolu’da bir çok köyün kaderinde olduğu gibi terk ediyorlar köyü. Diyor ki bu kez baş kahraman;

“Gidin bakalım.

Her güz kurulur bu kervan.

Köy kendini geçindiremiyor. Gurbetin geliri olmasa halimiz harap.

Güzün gidecek, bahara yonca biçimde dönecekler.

Bazıları artık dönmüyor. İstanbul gurbetinde yerleşip kalanlar var.

Köyün nüfusu gide gide azalıyor.

Onlar da oraya bir bahçe kurmaya gidiyorlar.

İnsanoğlu dünyaya niçin gelir?

Herhalde bir bahçe kurmaya gelir.

Bu düşünce ile gülümsüyorum.

Dünya dediğimiz de bir gurbet değil mi? “

“Büyü bozulmuştu.

.

.

.

İnsanlar sevincini kaybetmişti sanki.

Hemen her iş sanki cebri yapılıyor, sanki angaryaya dönüşüyor; yapana bir şevk vermediği gibi neticesinde de bir berekete görülmüyordu.

Kimse bir baş soğanın kıymetini bilmiyordu.

İnsanlar ne ölene eskisi gibi üzülüyor ne de doğana eskisi gibi seviniyordu.

Hasretin de gurbetin de tadı kaçmıştı. Yıllardır sürülmediği için boza yatan tarlaları çalı diken kaplamıştı, toprak küsmüş, börtü böcek dahi göçünü yükleyip gitmişti.

Tuhaf bir ıssızlık, garip bir kıpırtısızlık çöküyordu etrafa. Tilkiler çalacak tavuk bulamıyordu yani.

Bense bahçedeki güller ve meyvelerden rayihanın sarhoşluğu içinde ne geçen zamanın, ne de olup bitenin farkına varabildim.”

Ve hiç unutmayacağım kitabın son cümleleri…

5c5b7b6e98af11e2b39c22000a1f8adc_7

“Pembe-beyaz şeftali çiçekleri, süt köpüğü gibi kabarmış erik, kaysı, vişne, kiraz çiçekleri; sarışın kızılcık çiçekleri yağıyor üstüme, serpiliyor gökten.

Aman Allah’ım, ne güzel, ne güzel.

Yağsın durmadan, yağsın ve örtsün üstümü bu çiçek kokuları, neredeyim ben?

Gözlerimde yaş, elimde dua.

Öldüm ve bir bahçeye gömüldüm.”

Zaten burada film koptu bende bir süre öyle sessiz sessiz aktı gitti yaşlar. Müthiş etkileyici bir kitap. Kesinlikle tereddütsüz tavsiye ve hatta hediye edebileceğim bir kitap. Bu arada şu bölümü de paylaşmadan edemeyeceğim çünkü en çok burada gülümsemiştim :)

“Gülüştük.

Nedir yani; bir karı-kocanın dağ başında bir köylü de olsa, birbirini sevip sayması bahtiyarlık değil midir. O sıra her ikisi de birbine bakıp:

‘Cenab-ı Hakk seni bana, çoluk- çocuğuma bağışlasın’ diye içinden geçirmesi çok mudur.

Her derdin ilacı; bir tatlı tebessüm, iki güzel söz.”

1 Yorum

Kategorisi Okudukça

One response to “Kitap Tantımı #68 Beyhude Ömrüm

  1. her eylülü iple çektiğimiz efsanedir Mustafa Kutlu:)

Siz de bir şeyler yazmaz mısınız?

